Przylot do Neapolu

Neapol jest miastem rozciągającym się nad Zatoką Neapolitańską, na południu Włoch. Jego umiejscowienie jest jednym z wielu czynników wypływających na jego ogromną różnorodność. Ta tłoczna miejscowość (bo to w końcu trzecie największe pod względem populacji miasto Włoch!) przyciąga swoją szczególną historią, przepięknym krajobrazem i specyficznym klimatem. Co w Neapolu jest tak szczególnego, że niektórzy nienawidzą to miasto od pierwszego wejrzenia, a inni zatracili się w nim bez opamiętania?

Zatoka Neapolitańska

Rozważnie wybierajmy nocleg, bo nie każda dzielnica oznacza bezpieczeństwo

Wraz z Olą postanowiłyśmy sprawdzić fenomen Neapolu. Nie ukrywam, że okolica zatoki była dla mnie wysoce atrakcyjna, ze względu na bliskość Pompejów i majestatycznego wulkanu. Poleciałyśmy zatem do Włoch w środku października, miesiącu idealnym na zwiedzanie miasta – cudowna pogoda, bez wyczerpujących upałów pozwoliła na swobodne spacery po Neapolu. Wielokrotnie polecałam Wam sprawdzone noclegi Airbnb, z których skorzystałam i tym razem. Pod tym adresem znajdziecie zniżkę na swoją pierwszą podróż, polecam się zarejestrować, jeżeli macie na oku jakiś ciekawy wyjazd 🙂 Wybrałyśmy więc mieszkanie w dzielnicy Vasto, które jest świetną bazą wypadową do zwiedzania okolicznych miast. Popularną dzielnicą jest również Vomero, która znajduje się na zachód od zamku Sant’ Elmo. Roztacza się stamtąd cudowny widok na całą zatokę i Wezuwiusza. Jedną z bezpieczniejszych dzielnic jest również Centro Storico – historyczne centrum miasta. Blisko Centro Storico znajduje się jednak Quartieri Spagnoli, które jest uważane za jedno z niebezpieczniejszych miejsc w mieście. W tej dzielnicy niewątpliwą atrakcją jest via Toledo – ulica zakupowa i rozrywkowa, tętniąca życiem po zmroku, pełna sklepów z pamiątkami i pysznych gelato oraz niestety kieszonkowców. Ciekawym miejscem jest również bliska stacja metra Toledo, która wraz z Universita jest małym dziełem sztuki.

Pierwszy dzień w Neapolu, pierwsze wrażenia

Z czym kojarzy mi się pierwszy dzień w Neapolu? Poza nieustannym hałasem, pyszną pizzą i historyczną zabudową wmieszaną w zaniedbane kamienice, moją uwagę zwróciły wszechobecne samoloty. Lotnisko jest na tyle blisko centrum miasta, że startujące i lądujące samoloty na stałe wpisały się w krajobraz nieba i są doskonale widoczne. Miasto jest również wyjątkowo zatłoczone, a spacerowanie chodnikiem nie oznacza, że nie wpadnie na nas rozpędzony skuter. Wyjątkowo trzeba uważać zwłaszcza w tych wąskich uliczkach, bo to właśnie w nich mieszkańcy szaleńczo się rozpędzają i kluczą między kamienicami. A te są wyjątkowe, bo różnorodne. Monumentalne i historyczne, małe i zaniedbane, ale wszystkie kolorowe, nadające charakter miastu.

Wyjątkowa w Neapolu jest również pizza, o cienkim, zaledwie 3mm cieście z pulchnymi brzegami i wilgotnym środku. Najlepiej smakuje z niewielką ilością dodatków i jedzona od środka do rantów. Lokale zapraszające nas na tą jedyną, oryginalną pizzę znajdują się na każdym rogu, ale gdzie znaleźć te najlepsze? Tu z pomocą przyszedł nam Tripadvisor, dzięki któremu znalazłyśmy pizzerie blisko domu i za jedyne 3-4 euro.

Pizza neapolitańska

Duomo di Napoli

Pieszo przez Neapol

Po odespaniu pierwszych emocji i zmęczenia wyruszyłyśmy na realizację skrupulatnie zaplanowanego zwiedzania. Pierwszym punktem była Cattedrale di san Gennaro, czyli Katedra św. Januarego, Duomo di Napoli. Jest to główny kościół Neapolu, co zaskakuje zważywszy na to, jak ukryty jest w wąskich uliczkach. Do katedry dotarłyśmy pieszo, jakie ogromne było nasze zdziwienie, gdy spomiędzy zaniedbanych kamienic wyrosła piękna i monumentalna katedra!
Następnie skierowałyśmy się do Museo Archeologico Nazionale di Napoli, czyli najważniejszego muzeum historii rzymskiej. Główną perełką tego muzeum, która znajduje się w głównej Sali jest rzeźba Atlasa Farnezyjskiego, który ugina się pod ciężarem sfery niebieskiej. W muzeum znajdziemy również artefakty z Pompejów, Stabii i Herkulanum, czyli trzech miast zniszczonych przez erupcję Wezuwiusza w 79 roku.

Neapol

Museo Archeologico Nazionale di Napoli

Museo Archeologico Nazionale di NapoliMuseo Archeologico Nazionale di Napoli

Naszą uwagę przykuła dzielnica Materdei – piękna, zaniedbana i niebezpieczna. Uznawana za jedną z niebezpieczniejszych okolic w Neapolu. Pozwala ona jednak na poczucie w 100% klimatu Neapolu. Do Cimitero Delle Fontanelle – bo ten niezwykły cmentarz był naszym celem – prowadziły nas wąskie uliczki, nieustannie pnące się w górę. Po drodze mijałyśmy cudowne murale, jak i niezgrabne graffiti fanów klubów piłkarskich. Ten cmentarz czaszek wykuty w skale z tufu wulkanicznego jest jaskinią, do którego wynoszono szczątki, aby zwiększyć miejsce na nowe pochówki. Czaszki są tutaj adoptowane przez mieszkańców – zadbane i czyste, często obwieszone różańcami i przysypane drobnymi monetami i kuponami z loterii, aby przyniosły szczęście i dobrobyt.

Wracając z Materdei znalazłyśmy się na Quartieri Spagnoli, skąd podziwiałyśmy piękny widok na zatokę. Ostatnim punktem przed zmierzchem był Castel Sant’Elmo i wzgórze Vomero. Ten średniowieczny zamek stanowi fantastyczny punkt widokowy na całe miasto wraz z zatoką. Przed powrotem do domu odwiedziłyśmy fontannę Neptuna, symbol miasta, które jest punktem spotkań nastolatków i meczów piłki nożnej dla dzieci.